Vinteruger for hele bilen

Nu åbner vi dørene til alle landets Dacia værksteder og indleder vores vinteruger med en række stærke tilbud til hele din bil. Når vinteren sætter ind bliver to af din bils vigtigste egenskaber sat på prøve – nemlig at kunne starte og stoppe. Derfor har vi i årets vinterkampagne sat fokus på din bils batteri og bremser. Udover at du her kan læse mere om batteri og bremser, har vi også nogle særdeles attraktive tilbud til dig. Velkommen ind på dit Dacia værksted. Vi hjælper dig med at få din bil gjort klar til vinteren.

Sjovt at køre, cool at vinde

Deltag i vores konkurrence – så bliver du måske en af de fem heldige vindere af et el-løbehjul. Alt du skal gøre er at klikke ind på vores konkurrence nedenfor og svare på nogle få spørgsmål samt give dit bedste vintertips til bilen. Vi skal have dit svar senest d. 28. Februar 2020.

El-løbehjul

I dag er el-løbehjulet en af de letteste måder at komme frem på i bytrafikken. Men uanset hvor du bor, vil det være cool at have dit eget el-løbehjul.

Motor:250W
Batteri:24 V, 4 000 mAh
Maks. fart:20 km/h
Ladetid:3 timer
Bremsesystem:Elektronisk EABS
Vægt:8,9 kg
Maks. last:110 kg

Er du sikker på, at din bils batteri har den energi som vinteren kræver?

Stop & Start, GPS, ABS og opvarmede sæder og ruder – ja der stilles stadig større og større krav til nutidens batterier om at levere tilstrækkeligt med energi. Det er derfor ekstremt vigtigt, at batteriet er helt oppe på mærkerne og tilpasset præcist til din bil. Vinteren skaber ekstra udfordringer for din bils batteri. Tilhører du gruppen af bilister, der primært kun kører kortere strækninger eller som ikke har bilen stående i en varm garage, skal du have ekstra styr på hvilken form batteriet er i. Derfor er det anbefalelsesværdigt, at kontrollere batteriets stand en gang om året, og helst inden vinteren sætter ind, og giver din bils batteri de største udfordringer.

Batterikontrol

Din Dacia forhandler har den ekspertise, der kræves for at teste og bedømme den tilbageværende kapacitet på din bils batteri.

Spørg din forhandler om pris.

Der er forskel på et batteri og et batteri

Monterer man et standardbatteri i en bil med start/stop funktion risikerer man ikke blot at denne funktion holder op med at fungere – men der kan også opstå flere andre problemer, eftersom at batteriet indgår i en række avancerede processer, der adskiller sig signifikant fra processer i biler uden start/stop funktion. Standardbatterier har nemlig andre egenskaber, der ikke er optimeret til f.eks. start/stop funktioner, hvorfor batteriets holdbarhed vil blive afkortet betydeligt.

Dacias batterier lades hurtigere og har en bedre holdbarhed end et standardbatteri, som du f.eks. køber på en tankstation.

Hvor længe holder et batteri?

Et batteri har normalt en levetid på omkring 5 år. Men levetiden er i høj grad påvirket af mange forskellige faktorer. Fx. skader det din bils batteri, såfremt det går helt fladt. Og sker dette ved flere lejligheder afkortes levetiden drastisk.

Batteri og vinter

Et ældre batteri som er fuldt opladet om sommeren, taber meget af sin kapacitet når kulden sætter ind. Med andre ord er der en ekstra god grund til at checke din bils batteri før vinteren sætter ind.

Et batteri til hele bilen

Selv om nyere biler har en omfattende elektronik, der gør dem nemme at starte, har de også mere elektronik som suger strømmen fra batteriet. Set ud fra en bilejers perspektiv, er det særdeles svært at afgøre hvor godt eller dårligt batteriet er. Det vi ved er, at skulle din bils batteri vise tegn på lav spænding, risikerer du en omfattende forstyrrelse af din bils funktioner. At have et godt batteri er ekstra vigtigt for dig, som ikke holder i en varm garage eller som kun kører kortere strækninger om vinteren.

Hvordan får du bremset i tide?

Risikoen for ikke at få bremset bilen i tide, er betydelig større om vinteren end på andre tidspunkter af året. Dette skyldes først og fremmest det begrænsede dagslys, større mængder af nedbør og en vejbane der ofte er våd, fedtet og glat.

En nedbremsning er i virkeligheden en lang, men hurtig kædereaktion – fra bremsepedal til bremseklodser og bremseskiver. Kædereaktionen afsluttes ved at dækkene tager fat i asfalten og får bilen til at stoppe. Til hverdag udnytter vi kun en lille del af bremsesystemets kapacitet, hvilket gør det svært at opdage mangler i ovenstående kæde. For at bremsesystemet skal bevare sin fulde effekt, bør det naturligvis kontrolleres regelmæssigt af en ekspert hos din Dacia forhandler – helst én gang om året.

Bremsekontrol

Din Dacia forhandler kender din bils bremsesystem indgående, og ved præcist hvordan man kontrollerer og servicerer det.

Spørg din forhandler om pris.

Her får du nogle gode tips fra vores tekniker omkring de symptomer, som du skal være opmærksom på, når det gælder dit bremsesystem.

1. Vibrationer under nedbremsning

Mulighed for skade på bremseskiver. Bremseskiver og -klodser skal formodenlig skiftes. Kontakt værkstedet.

2. Metallisk skrabelyd høres under nedbremsning

Bremseskive og -klodser har overskredet de normale slidgrænser og bør udskiftes.

Kontakt værkstedet.

3. Advarselslamper for bremser lyser

Indikerer nedslidte bremseklodser, for lavt bremsevæskeniveau eller skade på bremseelektronikken – fx. ABS-systemet.

Kontakt straks værkstedet.

4. Bilen bremser skævt under hård nedbremsning

Nedslidte bremseklodser eller luft i systemet.

Kontakt værkstedet.

5. Mærkbar nedsat bremseevne

Slidte bremseklodser eller luft i bremsesystemet. Kontakt værkstedet.

6. Der lugter brændt og dæk og fælg er varme

Hængende bremsekaliber. Kontakt værkstedet.

Nedbremsning – en kompleks proces

En nedbremsning er i virkeligheden en lang, men hurtig kædereaktion – fra bremsepedal til bremseklodser og bremseskiver. Kædereaktionen afsluttes ved at dækkene tager fat i asfalten og får bilen til at stoppe. Til hverdag udnytter vi kun en lille del af bremsesystemets kapacitet, hvilket gør det svært at opdage mangler i ovenstående kæde. For at bremsesystemet skal bevare sin fulde effekt, bør det naturligvis kontrolleres regelmæssigt af en ekspert hos din Dacia forhandler – helst én gang om året.

Skade i forruden?
Derfor skal du ikke bare køre videre

En skade i din bils forrude indebærer altid en forhøjet sikkerhedsrisiko i trafikken, og selv det mindste stenslag i forruden har det med at vokse sig større og større. Ring til vores kundeservice på 80 25 14 72 – så hjælper vi dig med at finde det nærmeste Dacia værksted, der kan reparere din glasskade.

Glasreparation

Har du fået en lille skade på forruden skal du booke tid til reparation inden vinteren. Når frosten sætter ind, er der stor risiko for en lille skade, som ikke er lavet, vokser og du skal have udskiftet hele forruden.

Udskiftning af forrude

Hvis du har fået en større skade på forruden, skal du udskifte den med det samme, inden der sker noget mere alvorligt.

Viskerblade til forrude

Nye og rene viskerblade giver perfekt udsyn og slider mindre på forruden. Prisen er ekskl. montering.

*Priseksempel Duster (sæt)

Den lille ”forrude” skole”

Derfor er din forrude så vigtig!

Mange undersøgelser viser samme resultat: En dårlig forrude er en trafikrisiko. Vej- og trafikinstituttet i Sverige har udregnet, at udsynet reduceres med 15% på grund af en slidt, ridset og skadet forrude. Og i mørke bliver problemet endnu større.

Faktum er, at selv små skader kan give en betydelig reduktion af udsynet. Vidste du at en skade i forruden på kun 1 cm i diameter kan skjule et menneske på 50 meters afstand?

Forruden er en bærende del af bilens karrosseri og af stor betydning for bilens stabilitet. Faktisk kan forruden stå for op til 30% af bilens strukturelle styrke, og det er forklaringen på, at en skadet forrude kan sprække blot ved at køre over en stykke ujævn vej. En anden vigtig rolle for forruden er, at den skal yde støtte for airbaggen i passagersiden.

Ikke bare en glasrude

Samme bilmodel har ofte 3-4 forskellige typer forruder med forskellige egenskaber, der er tilpasset de funktioner og udstyr, som bilen er udstyret med. Når en forrude skiftes skal kamera og anden elektronik kalibreres igen. Desuden kan der findes laminering, der holder forruden isfri eller reflekterer info på forruden – head up-display.

Vi som byggede din bil, ved præcis hvilken forrude du skal have, og hvordan den skal kalibreres for at give den optimale funktionalitet.

Tips til længere levetid for forruden

Du kan minimere slidtage og ridser på din forrude ved at være generøs med mængden af sprinklervæske, og samtidig sørge for at viskerbladene er hele og rene. Skulle du være så uheldig at få et stenslag, skal du straks sætte et stykke tranparent tape over hullet således, at der ikke trænger skidt ind og forværre skaden. Dette øger chancen for at stenslaget kan repareres, således at du ikke skal have forruden skiftet.

Lav selvrisiko

I flere forsikringsselskaber deler man Dacias nulvision med ingen skadede forruder på danske veje. Derfor har flere forsikringsselskaber sat selvrisikoen for udskiftning og reparation af forruder lavt. Vi benytter kun Dacia Originale forruder, og ved præcist hvordan man monterer, limer og kalibrerer forruden, så alle de vigtige sikkerhedsfunktioner fungerer optimalt – fx. regnsensor og autobremse.

Når du alligevel lægger vejen forbi, skal du selvfølgelig ikke gå glip af vores konkurrencedygtige priser.

Vi har fyldt forretningen op med en masse praktisk tilbehør, der hører vinteren til. Du har således mulighed for at gøre et godt køb på funktionelt udstyr til vinteren, når du alligevel besøger vores værksted. Faktisk har vi netop nu sænket priserne med 15% på nogle af vores mest populære tilbehørsprodukter.

Tagboks Dacia 480 liter

Tagboks Dacia 480 literTagboks Dacia 480 liter
Vejl. pris fra: 3.199 kr.

Ski-/snowboardholder

Ski-/snowboardholder

Lastholder.
Vejl. pris fra: 1.299 kr.

Ski-/snowboardholder
Vejl. pris fra: 1.499 kr.

Skålformet bagagerumsmåtte

Skålformet bagagerumsmåtte

Skålformet bagagerumsmåtte

Vejl. pris fra: 629 kr.

Gummimåtter

Gummimåtter

Gummimåtter

Vejl. pris fra: 529 kr.

Låsbare hjulbolte – 4 stk.

Låsebare hjulbolte

Låsbare hjulbolte – 4 stk.

Vejl. pris fra: 529 kr.

Ved du, hvordan vi uddanner vores teknikere?

Den autoriserede Dacia tekniker uddannes kontinuerligt gennem arbejdsåret. Under uddannelsen bliver teknikeren opdateret på de seneste nyheder indenfor de respektive modeller, ligesom teknikeren skal lære nye værktøj, arbejdsprocesser og rutiner at kende. En tekniker kan med andre ord ikke ligge på den lade side, når det gælder om at tilegne sig viden omkring de nyeste Dacia modeller.

Vidste du at visse værksteder markedsfører sig som ”bilværkstedet for alle bilmærker”. Det er naturligvis en sandhed med modifikationer med tanke på, at der findes mere end 50 forskellige bilmærker i Danmark og mere end 1.000 forskellige modeller/versioner. For ikke at tale om alle de ældre mærker og modeller, der ikke længere sælges, men som fortsat behøver service og reparationer. Det siger sig selv, at ingen tekniker kan opnå et fornuftigt kendskabsniveau til så mange og forskellige biler.

Så næste gang et værksted siger til dig, at de klarer alle mærker og modeller, så kan du roligt have en skeptisk  indstilling til dette.

Vil du vide mere om Dacia service?

Hvad er fordelene ved Dacia Originaldele?

Dacia Originaldele er specifikt udviklet til at passe på netop din bil. En Dacia Originaldel holder samme høje kvalitet/performance niveau, som alle de øvrige dele som din Dacia er bygget af.

Vidste du at…
Der er forskel på en Dacia Originaldel i forskellige dele af verden? Eksempelvis er der forskel på et originalt luftfilter til Norden og et til Afrika. Kravet til nordiske filtre er højere, da det ikke blot skal håndtere vejstøv, men også sne, is og kulde. Derfor er filteret også lidt dyrere. Hvis du kontakter et ikke autoriseret værksted, bør du sikre dig, at du får et originalt Dacia luftfilter. På dit autoriserede Dacia værksted, får du altid Dacia Originaldele til det nordiske marked. Dermed er du sikret maksimal holdbarhed, sikkerhed og præstationer.

Hvordan uddanner vi vores Dacia teknikere?

Den autoriserede Dacia tekniker uddannes kontinuerligt gennem arbejdsåret. Under uddannelsen bliver teknikeren opdateret på de seneste nyheder indenfor de respektive modeller, ligesom teknikeren skal lære nye værktøj, arbejdsprocesser og rutiner at kende. En tekniker kan med andre ord ikke ligge på den lade side, når det gælder om at tilegne sig viden omkring de nyeste Dacia modeller.

Vidste du at…
visse værksteder markedsfører sig som ”bilværkstedet for alle bilmærker”. Det er naturligvis en sandhed med modifikationer med tanke på, at der findes mere end 50 forskellige bilmærker i Danmark og mere end 1.000 forskellige modeller/versioner. For ikke at tale om alle de ældre mærker og modeller, der ikke længere sælges, men som fortsat behøver service og reparationer. Det siger sig selv, at ingen tekniker kan opnå et fornuftigt kendskabsniveau til så mange og forskellige biler. Så næste gang et værksted siger til dig, at de klarer alle mærker og modeller, så kan du roligt have en skeptisk indstilling til dette.

Dacia er altid lige i nærheden

I Danmark findes der hele 67 autoriserede Dacia værksteder fordelt over hele landet. Og kigger vi på Europa, findes der ca. 8.700 værksteder, som kan tage hånd om din Dacia. Dette betyder, at uanset hvor du befinder dig i Europa, kan du få hjælp af en specialuddannet Dacia tekniker.

Hvorfor skal jeg vælge et autoriseret Dacia værksted?

 Dacia værkstedEt serviceeftersyn på et autoriseret Dacia værksted byder ikke på nogen overraskelser – heldigvis! Du skal nemlig føle dig lige så sikker på et autoriseret Dacia værksted som ude på vejene.

Vi anvender kun originale Dacia reservedele og følger Dacia’s vedligeholdelsesprogrammet for din bil. Herudover får du 1 års garanti på reservedele og arbejde for reparationer, der er udført på et af vores autoriserede Dacia værksteder.

Tre muligheder for at booke tid

Ring og book tid! Du er naturligvis også meget velkommen til at ringe til os, hvis du har spørgsmål omkring din bil.

Ring til dit Dacia værksted

Find dit Dacia værksted
Når du har fundet dit værksted – book tid

Ring 80 25 14 72
– så hjælper Dacia Kundeservice dig, såfremt du har nogle spørgsmål