Du ser påDacia.dk

Nye benævnelser på de nye diesel- og benzinmotorer

  • AdBlue® tank

Blue dCi dieselmotorer

De nye Blue dCi dieselmotorer er udstyret med Selektiv Katalytisk Reduktion (SCR*), et system, som fungerer med AdBlue® for at reducere emissioner. Denne teknologi omdanner kontinuerligt kvælstofilter (NOx), som udsendes af dieselmotorer, til ufarlige gasser (damp og kvælstof).

Denne teknologi er effektiv i alle situationer og har ingen indvirkning på Blue dCi motorens ydeevne. Dens anvendelse tillader overholdelse af de nye normer, som er strengere og mere krævende.

Fordele

Indeholder 32,5% ren urea og 67,5% demineraliseret vand. AdBlue er en farveløs og ufarlig vandopløsning.

AdBlue kan fås på de fleste tankstationer.

Din bil påminder dig gradvist om det, når det er på tide at fylde AdBlue tanken op.

En fyldt AdBlue tank svarer til omkring 6 til 8 fyldte** brændstoftanke.

Værd at bemærke:

AdBlue skal bruges rent.

Den har sin egen tank, som man nemt får adgang til via et dæksel, som deles med dieseltanken, eller et særskilt dæksel.

Dieseltanken må ikke fyldes med AdBlue og omvendt.

Start ikke motoren, hvis du tager fejl, da du kan beskadige SCR-systemet.

(*) Selektiv Katalytisk Reduktion indebærer indsprøjtning af ammoniak (kaldet NH3) fra AdBlue i udstødningskatalysatoren. Den således fremkaldte kemiske reaktion omdanner kvælstofilter (NOx) til ikke forurenende gasser (damp og uskadeligt kvælstof).

(**) AdBlue-forbruget afhænger af bilens brugsbetingelser, udstyrsniveau og kørestil. AdBlue-tankens kapacitet afhænger af modellen. Den ligger som regel mellem 15 og 20 liter. Prisen på AdBlue varierer i forhold til emballage, men er stadig fordelagtig for forbrugere.

  • Partikelfilter (FAP)

Benzinmotorer med partikelfilter

De nye benzinmotorer med direkte indsprøjtning omfatter nu et partikelfilter (FAP) i udstødningsrøret for at reducere emission af partikler.

Denne teknologi fjerner partikler fra udstødningsgasser ved at fange dem i en mikroporøs bicelle-struktur og derefter brænde dem i kraft af en automatisk og meget regelmæssig regenerationsproces.

Udvalget med benzinmotorer, som er udstyret med denne teknologi, er blevet omdøbt til TCe FAP.

Fordele

Partikelfiltre kræver ingen vedligeholdelse.

Det har ingen indvirkning på din bils kørsel.

Endelig har det ingen indvirkning på brændstofforbrug og CO2-udslip.

  • WLTP

Læs også

WLTP-emissionsnorm

En regulering, der svarer bedre til den faktiske kørselsadfærd og værdierne for dagligt forbrug.

Opdag WLTP

Denne hjemmeside anvender cookies fra Groupe Renault samt vores partnere for at kunne tilbyde den bedst mulige digitale oplevelse og indhold. Vi anvender cookies til at analysere aktivitet, vise annoncer samt tilbud skræddersyet til dig ud fra dine interaktioner via hjemmesiden og sociale netværk. Du har mulighed for at selv at bestemme hvilke cookies som anvendes. Visse cookies er dog påkrævet af tekniske og funktionelle årsager. Nedenfor kan du læse mere om hvilke cookies vi anvender.

få mere at vide